Zinenzoo verbindt lichaam en geest voor een twinkeling in je ogen.


Ingrediënten

In onze Westerse maatschappij waar het draait om snelheid, doen, woorden, oplossen, analyse en de buitenkant maakt coaching door Zinenzoo ruim baan voor stilstaan, zijn, beelden, verdieping, voorstellingsvermogen en de binnenwereld. Ervaren staat centraal waarbij gebruik gemaakt wordt een lichaamsgerichte aanpak, yin yoga, de kracht van verbeelding of meditaties/oefeningen uit de mindfulness en compassie.

Lichaamsgericht

Negatieve levenservaringen (zoals stress, trauma, overweldigende emoties of verstoorde hechting) worden opgevangen door het lichaam. Het lichaam heeft de aangeboren capaciteit om met deze overprikkeling om te gaan en weer naar een ontspannen toestand terug te keren. Als de overprikkeling te veel, te vroeg of te snel of voortdurend is, dan nestelt het zich in het lichaam en ontstaan spanningspatronen in spieren, botten, ingewanden en het zenuwstelsel. Het lichaam pantsert zich als het ware tegen de ervaring. Hierdoor kan de energie niet meer vrijuit stromen, daalt het lichaamsbewustzijn en wordt de vitaliteit beperkt. In plaats van te leven, gaan we overleven.

Stressklachten vragen om een lichaamsgerichte aanpak

De mechanismen die stress en burn-out aansturen, zijn ontstaan in de vroege jeugd en zitten in het lichaam verankerd. Alleen cognitief werken is daarom vaak weinig zinvol, werken met stress en burn-out vraagt om een lichaamsgerichte aanpak. De sleutel tot verandering zit in de combinatie van gevoel en inzicht. Niet alleen praten met je hoofd dus, maar met je hele lichaam. De cliënt leert gevoelens en signalen van het lichaam te herkennen en betekenis te geven. Heling ontstaat doordat het lichaam tot expressie komt, leert te ontspannen en de energie weer vrij kan stromen.

Lichaamsgerichte methodes

  • haptonomie
  • ademtherapie
  • familie-opstellingen
  • focussing
  • lichaamswerk
  • bio-energetica

ingrediënten coaching Zinenzoo

Yin yoga

Yin yoga heeft een een diepe stimulerende, kalmerende en bevrijdende werking en is geschikt voor iedereen die op zoek is naar ontspanning en introspectie. In tegenstelling tot meer dynamische vormen van yoga is het doel van yin yoga niet het versterken of activeren van de spieren, maar juist deze te ontspannen om zo het bindweefsel te stimuleren. Omdat bindweefsel zich langzaam verlengt, versterkt en opent blijf je steeds een aantal minuten in een houding zitten. Yin yoga is een innerlijke ontdekkingsreis waarbij je fysieke, mentale en emotionele grenzen leert kennen en respecteren. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat yoga:

  • stresshormonen afbreekt en blokkades in het lichaam opheft zodat je je weer energieker voelt
  • je lichaamsgevoeligheid vergroot waardoor je signalen sneller herkent
  • zorgt voor kalmte en concentratie, vermindert woede en frustratie
  • het vertrouwen in je eigen vermogen om problemen aan te pakken vergroot
  • het gevoel van eigenwaarde verhoogt
  • het stress response systeem moduleert waardoor je lichaam beter op stress kan reageren

ingrediënten coaching Zinenzoo

Mindfulness

Vaak zijn we met onze gedachten ergens anders, dwalen we af en functioneren we een groot deel van ons leven op de automatische piloot. Mindfulness helpt je om in het moment zelf te leven, niet bezig te zijn met wat er gisteren was dan wel morgen zou moeten gebeuren. Met volledige aandacht in het hier en nu aanwezig zijn bij alles wat zich op dit moment maar aandient: gedachten, gevoelens, geluiden, lichamelijke sensaties, etc. Mindfulness leert je om uit je hoofd te gaan, minder te piekeren en te accepteren wat er op dit moment is, fijne en minder fijne dingen. Mindfulness creëert ruimte tussen waarneming en respons en leert je schakelen tussen doen en zijn, actie en reflectie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mindfulness bijdraagt aan:

  • het verbeteren van de stressregulatie
  • meer energie en het verhogen van de weerstand
  • minder gezondheidsklachten
  • een hogere kwaliteit van leven
  • minder piekeren en angst
  • meer aandacht en focus
  • betere integratie lichaam en geest
  • meer ruimte voor (zelf)compassie

ingrediënten coaching Zinenzoo

Compassie

Compassie is een vriendelijke, milde houding naar de wereld om ons heen en naar onszelf. Deze houding is niet altijd even goed ontwikkeld. Vaak zijn we erg kritisch naar onszelf en anderen. Deze strengheid maakt dat we snel oordelen en de lat hoog leggen. Dit kan een onderliggend gevoel van ‘nooit goed genoeg zijn’ met zich mee brengen waardoor we jagen naar beter en vechten tegen ongemak. Steeds anders moeten dan hoe het nu is. Compassie is zijn en vriendschap sluiten met jezelf en met hoe het leven zich in het hier en nu aandient. Ook met de minder mooie kanten. Als we meer compassie hebben, wordt het veel makkelijker om tevreden te zijn. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat zelfcompassie samengaat met:

  • een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen
  • grotere vaardigheid om met moeilijkheden om gaan
  • minder angst voor afwijzing en om fouten te maken
  • meer zelfrespect, sympathie en begrip voor eigen tekortkomingen
  • een betere zelfzorg en een gezonder eetgedrag
  • meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme
  • meer sociale verbondenheid
  • gezonder functioneren van onze hersenen en neurobiologische systemen

ingrediënten coaching Zinenzoo

De verbeelding

In de Westerse wereld maken we vooral gebruik van onze linker hersenhelft waar woorden, getallen, volgorde en analyse de boventoon voeren. Bij de rechter hersenhelft staan intuïtie, voorstellingsvermogen, beelden en kleuren centraal. Onderzoek toont aan dat een goede samenwerking tussen beide hersenhelften essentieel is voor het maximaal benutten van onze creativiteit.

Verbeelding is de basis voor inspiratie en nieuwe ideeën en speelt een belangrijke rol in het leervermogen van de mens. Door de verbeelding te laten spreken, worden vaste denkpatronen verlaten en stap je uit de automatische piloot. Een beeld zegt en doet meer dan duizend woorden. Zinenzoo laat de verbeelding daarom graag spreken met visuele tools zoals geleide meditaties, beeldkaarten, mindmapping, fotografie opdrachten en moodboards


Loading