Zinenzoo verbindt lichaam en geest voor een twinkeling in je ogen.


Stresscoaching volgens de CSR-methode

Stresscoaching volgens de CSR-Methode is wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief. De CSR-Methode pakt stressklachten en burnout psycho-biologisch aan. Dat betekent dat je wordt gecoacht op drie niveaus: lichaam, gedrag en psyche.

Het maakt uit of je stressklachten hebt of dat er sprake is van overspanning of burn-out. Niet alleen voor de duur van je herstel, maar ook voor de manier van herstellen. Bij stressklachten moet je het rustiger aan doen en leren omgaan met stress. Zodat de roofbouw stopt en je weer energie opbouwt. Bij overspanning of burn-out is je lichaam in de war geraakt. Je bent neuro-hormonaal ontregeld en dat heeft effect op je hersenen, organen en immuunsysteem. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat chronische overbelasting, gevolgd door onvoldoende herstel, leidt tot een verstoring van het fysiologisch evenwicht. Je lijf moet dan eerst herstellen voordat je andere problemen kunt oplossen en je zelfmanagement kunt verbeteren.

Bij alle trajecten wordt een begin- en een eindmeting uitgevoerd met behulp van een gevalideerde vragenlijst. Deze meet of en in welke mate er sprake is van stressgerelateerde problematiek. Zo kan de juiste koers worden bepaald en de resultaten van het coachingstraject in beeld worden gebracht. Benieuwd naar de (resultaten van de) CSR-methode? Lees hier verder.

31 jaar oud en een burn out. Het lijkt wel een epidemie. Wie kent er niet iemand in zijn naaste omgeving? Toch dacht ik dat het mij niet zou overkomen, hoe druk of moe ik soms ook was, ik doe toch wat leuk vind? Ik volg mijn dromen en ambities. Tot op een dag mijn hele lijf pijn deed. Op advies van HR raakte in gesprek met Marit en Noelle die mij vrijwel direct adviseerde om te stoppen met werken, iets wat ik mij op dat moment echt niet kon indenken. Maar wat ben ik hun dankbaar. Het was ontzettend moeilijk, maar het proces heeft me ook zoveel gebracht. Door middel van yoga, massages en coaching heb ik weer leren luisteren naar wat mijn lichaam nodig heeft. Het heeft mij veel inzicht gegeven in waar mijn stress vandaan komt, wat de signalen zijn en hoe ik voor mijzelf moet zorgen voor een betere balans en weerbaarheid. Ze hebben mij geholpen om gewortelde patronen te herkennen en doorbreken.” (Marlouze)

leren omgaan met stress

Voor wie?

  • Je hebt het gevoel geleefd te worden en geniet minder van het leven
  • Je ervaart veel druk en hebt moeite om te ontspannen
  • Je doet veel op de automatische piloot
  • Je hebt vaak een negatief oordeel over jezelf
  • Je voelt je onzeker en piekert veel
  • Je wilt meer uit het leven halen maar weet niet hoe
  • Je belandt steeds weer in oude patronen en doet niet echt wat jij wilt
  • Je doet veel vanuit ‘moeten’ in plaats van ‘willen’
  • Je functioneren wordt belemmerd door stressklachten (van lichte klachten tot burn-out)

“De begeleiding van Marit heeft mij geholpen om mezelf weer terug te vinden. Zij heeft mij geleerd om mijn stressklachten te herkennen, te onderzoeken en om te buigen. Hierdoor heb ik weer balans gevonden in zowel werk als prive. Marit geeft haar begeleiding op een hele prettige manier waarbij ze aansluit op je behoeftes maar je ook uitdaagt. En dit vanuit een hele bijzondere locatie. Ik ben echt blij dat ik dit traject heb gevolgd en neem hiervan veel mee in het dagelijks leven.” (Chantal)

Contact

Mail of bel gerust als je ergens vragen over hebt.

Marit van Overschot | info@zinenzoo.nl | 06-20442839

wat is stress

Wat is stress?

Stress, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Als je stress ervaart gebeurt er van alles in je lichaam. Er worden stresshormonen aangemaakt zoals adrenaline en cortisol, je hartslag versneld, je spieren spannen zich, je ademhaling wordt sneller en dieper en sommige processen in het lichaam worden stilgelegd zoals bijvoorbeeld de spijsvertering. Stress brengt je lichaam in staat van paraatheid en zorgt ervoor dat je alert kunt reageren of geconcentreerd kunt werken aan een lastige klus. Zodra de klus klaar is of de gebeurtenis voorbij dan gaat de spanning vanzelf weg. Deze spanning hoort bij het leven en is gezond.

Chronische stress

Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Ongezonde of chronische stress is het gevolg van een combinatie van interne en externe oorzaken. Het heeft niet alleen te maken met de situatie op je werk en thuis maar vooral ook met de wijze waarop je stress omgaat. Het is een zichzelf versterkend process waarbij de balans tussen inspanning en herstel verstoord raakt met een breed scala aan klachten tot gevolg. Je draait in cirkels rondom vaak negatieve patronen en put je lichaam en geest langzaam maar zeker uit. Als stressklachten je functioneren op het werk en thuis belemmeren, dan is er sprake van overspanning of burn-out.


Loading