Zinenzoo verbindt lichaam en geest voor een twinkeling in je ogen.


Wat is stress?

Ons autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen die elkaar in evenwicht behoren te houden: het activerende deel (het sympatisch zenuwstelsel) en het rustgevende deel (het parasympatische zenuwstelsel). Het sympatisch zenuwstelsel brengt het lichaam in staat van paraatheid, het parasympatische zenuwstelsel zorgt ervoor dat ons lichaam zich hersteld. Als je stress ervaart dan maakt je lichaam zich meteen klaar om (instincief) te reageren: vechten, vluchten, verstijven of (ver)zorgen en vriendschap sluiten.

Chronische stress

Bij chronische stress is de balans tussen inspanning en herstel verstoord. Stresshormonen worden niet afgebroken, het sympatisch zenuwstel reageert heftiger en komt minder tot rust en het parasympatisch zenuwstelsel delft het onderspit. Het is een zichzelf versterkend proces met mentale, emotionele en lichamelijke stressklachten tot gevolg. Als stressklachten je functioneren op het werk en thuis belemmeren, dan is er sprake van overspannenheid of burn-out

wat is stress

Hoe chronische stress ontstaat

Hoe stressvol een situatie is varieert per persoon. Je raakt alleen gestresst als je een gebeurtenis ook als stressvol interpreteert. Bijvoorbeeld omdat je verwacht dat de situatie een bedreiging is voor het bereiken van belangrijke doelen in je leven of omdat je inschat onvoldoende vaardigheden in huis te hebben om met de situatie om te gaan.

Hoe langer de stressreactie aanhoudt des te groter de kans op chronische stress. Als je maar blijft piekeren over een stressvolle situatie uit het verleden of over iets wat in de toekomst nog moet gebeuren dan krijgt je lichaam niet de kans om tot rust te komen. Voor het lichaam is er geen verschil tussen een prikkel van buitenaf en een prikkel van binnenuit.

Wil je weten of jij last hebt van chronische stress? >> doe de test

wat is stressStress en het brein

Ons brein bestaat uit drie lagen:

  1. Het instinctieve brein: gericht op overleven
  2. Het emotionele brein: gericht op samenleven
  3. Het cognitieve brein: gericht op interpretatie en reflectie

Normaliter werken deze drie lagen met elkaar samen. Door stress wordt de verbinding tussen het emotionele brein en het cognitieve brein verbroken en komen we grotendeels op de automatische piloot te staan. We reageren instinctief, zijn niet of nauwelijks in staat tot (zelf)reflectie, draaien in cirkels rondom vaak negatieve patronen en putten zo lichaam en geest steeds verder uit.

Stress en emoties

We hebben drie basissystemen om onze emoties te reguleren:

  1. Het gevaarsysteem: gericht op zelfbescherming en veiligheid
  2. Het jaagsysteem: gericht op presteren, beloning en succes
  3. Het zorgsysteem: gericht op warmte, kalmte, tevredenheid en welbevinden.

Bij het jaag- en gevaarsysteem is het stressniveau hoog en brengt het sympatisch zenuwstelsel het lichaam in staat van paraatheid, bij het zorgsysteem is het stressniveau laag en zorgt het parasympatische zenuwstelsel ervoor dat ons lichaam zich hersteld. In onze Westerse cultuur is het jaagsysteem overgewaardeerd en het zorgsysteem onderontwikkeld.

 


Loading